Eén ding is inmiddels zeker, de 1,5 meter economie zal tijdelijk het ‘nieuwe normaal’ worden. Dit betekent dat hotels, restaurants, winkels, cafés en attractieparken veel minder klanten, gasten of bezoekers mogen ontvangen dan dat zij onder normale omstandigheden gewend zijn. Bedrijven moeten daarom gaan nadenken over hoe zij de terugval in omzet enigszins kunnen minimaliseren. Onze visie daarop is eenvoudig; verhoog de transactiewaarde per klant door het doen van relevante bijverkoop aanbiedingen.

Wij zijn er van overtuigd dat wij met de Motify Upsell Promoter© een heel sterk instrument bieden om dit te bereiken. Graag leggen we je uit hoe we dit doen:

De Motify Upsell Promoter© is een unieke hard- en software combinatie die er op gericht is kassamedewerkers te helpen met het aanbieden van de meest relevante bijverkoop producten aan klanten of gasten. Hierdoor wordt de kans op een daadwerkelijke transactie sterk vergroot en stijgt tegelijkertijd de klanttevredenheid.

Hoe werkt het?
De Motify Upsell Promoter© staat naast de kassa en is gericht naar de medewerker. De tablet toont een selectie producten die geschikt zijn voor bijverkoop, waarbij ieder product voorzien is van een doelstelling. De medewerker geeft op de tablet aan wanneer bijverkoop van een bepaald product heeft plaatsgevonden. Bij het behalen van de doelstelling kleurt de rand rondom het product groen.

De medewerker is zich hierdoor constant bewust van de mogelijkheid tot bijverkoop en weet wat er van hen verwacht wordt.

De selectie van bijverkoop producten en de daaraan gekoppelde verkoopdoelstellingen kunnen wij op 3 manieren verzorgen:

  • Handmatig: een verantwoordelijke (winkel)manager maakt zelf in de bibliotheek van Motify een selectie van producten die kunnen worden bijverkocht per locatie en geeft hier zelf numerieke doelstelling aan mee;
  • Data Gedreven: de historische kassadata wordt ingeladen in de Motify systemen, waardoor automatisch producten inclusief achterliggende doelstellingen verschijnen;
  • Machine Learning: Motify wordt gekoppeld aan het betreffende kassasysteem. Op basis van de actuele kassadata suggereert Motify per transactie een aantal producten die passen bij de betreffende transactie.
Gamification
Iedere medewerker heeft een eigen account, waardoor persoonlijke prestaties kunnen worden bijgehouden. Medewerkers kunnen ook elkaars prestaties bekijken via de tablet, waardoor een vorm van competitie ontstaat.

 

Ervaringen
Bestaande cases hebben aangetoond dat de medewerker dankzij de Motify Upsell Promoter©:
– Relevantere aanbiedingen kan doen aan klanten en gasten, waardoor de klantbeleving en daarmee de klantloyaliteit stijgt;
Een hogere omzet per tijdseenheid realiseert, waardoor de medewerker nog waardevoller wordt voor de organisatie;
– Beter op de hoogte is van de verkoopdoelstellingen, waardoor er meer inhoud aan het werk gegeven kan worden;
– Meer variatie kan aanbrengen in de dagelijkse activiteiten en daardoor meer werkplezier beleeft